Chromebooks, iPads of Windows laptops in de klas?

Veel scholen zitten met hun handen in het haar als het om de keuze voor een leerlingdevice gaat. Vragen die ik vaak krijg zijn ‘Wat is een goed device?’ en ‘Wat zijn de verschillen tussen de verschillende devices?’ In de praktijk merk ik dat de meeste scholen twijfelen tussen de inzet van een Chromebook, iPad of Windows-laptop. Al deze drie devices hebben uiteraard onderwijskundige voor- en nadelen. In deze blog ga ik niet in op deze voor- en nadelen maar benoem ik graag per device wat de kracht van het apparaat is!

Chromebook

Een Chromebook is een laptop die volledig webbased is. Dit betekent concreet dat je na het opstarten gebruik kunt maken van het enige programma, de internetbrowser Chrome. Via internet kunnen leerlingen werken in webbased software en kan alles opgeslagen worden in de cloud.

De kracht van dit apparaat is dat deze snel opstart, leerlingen overal en altijd de webbased applicaties en softwarepakketten kunnen openen en alle gemaakte documenten in de cloud worden opgeslagen. Ook zijn er steeds meer Chromebooks met touchscreen verkrijgbaar, waardoor het apparaat gebruikt kan worden als tablet en laptop.

iPad

De iPad past helemaal in de huidige levens van leerlingen. Elke leerling groeit in een omgeving op waar een smartphone aanwezig is en eventueel een tablet. De kracht van dit device is dat deze zeer intuïtief is in het gebruik en dat de creativiteit van leerlingen door de inzet van dit apparaat gestimuleerd kan worden. Door de vele creatieve apps hebben leerlingen de mogelijkheid om de leerstof op heel andere manieren te verwerken. Zo kunnen ze onder andere video’s en foto’s maken en bewerken. Op een zeer eenvoudige manier verkrijgen leerlingen mooie content. Daarnaast zijn er veel apps beschikbaar die ook offline te gebruiken zijn.

Windows-laptop

De kracht van een Windows-laptop is dat er alle bekende softwarepakketten van Office (dan heb je het over Word, Excel en PowerPoint) zowel online als offline op beschikbaar zijn. Het grote voordeel van de offline varianten is dat alle functionaliteiten binnen de Office-software beschikbaar zijn. Veel leerlingen in het vo en mbo hebben deze functionaliteiten nodig om bepaalde zaken voor school te kunnen doen. Hierbij kun je onder andere denken aan het invoegen van video’s in een PowerPoint-presentatie en het verwerken van externe verwijzingen in Excel. Daarnaast zijn leerlingen minder afhankelijk van WiFi, aangezien ze zowel online als ook offline kunnen werken aan de documenten. Net als de Chromebook is ook de Windows-laptop steeds vaker met een touchscreen verkrijgbaar.

Hulp nodig bij het maken van een goede keuze?

Neem dan mij contact op via a.meens@it-workz.nl en ik leg je uit hoe wij je vanuit IT-Workz hierin kunnen ondersteunen. Lees ook een vorige blog waarin ik uitleg hoe je in drie stappen een goede onderwijskundige maakt voor een device.


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Foto medewerker

Aukje Meens

Consultant Innovatie