Vier SXSWedu tips op creativiteit in de klas te bevorderen

Creativiteit is een belangrijke 21st Century Skill. Maar hoe geef je nu echt aandacht aan creativiteit in de klas? Het werkt niet om tegen je leerlingen te zeggen: ‘oké, denk nu creatief!’. Om leerlingen te helpen creatief te denken, zijn hier vier praktische tips, opgedaan op SXSWedu 2016.

1. Geef een free writing opdracht

Bij een free writing opdracht (Julia Cameron, The Artist’s Way) geef je leerlingen de opdracht om gedurende een van te voren bepaalde tijdsspanne continu te schrijven, zonder hierbij de pen van het papier te halen of te stoppen met typen. Je schrijft alles op wat er in je opkomt, zonder hierbij al kritisch na te denken over wat je schrijft. Doordat je continu aan het schrijven bent, gaat je aandacht niet uit naar of het wel of niet klopt wat je schrijft, maar laat je je gedachten continu vrij stromen. Het structureren en bekritiseren komt op een later moment.

2. Creëer een space out ruimte

Creativiteit is gebaat bij zo min mogelijk afleiding. In een space out-ruimte kan een leerling dagdromen. Dagdromen is een vorm van denken waarbij je gedachten niet op een specifiek onderwerp zijn gericht, maar waarbij er interne, onafhankelijke gedachten naar voren komen. Een space out-ruimte heeft zo min mogelijk prikkels van buitenaf. Het kan een ruimte die zijn die je eenvoudigweg maakt met een aantal witte doeken op een rustige plek, als een soort tent. Een space out-ruimte helpt leerlingen hun gedachten de vrije loop te laten.

3. Geef een duidelijke opdracht

Niets is zo moeilijk als zomaar uit het niets iets te moeten bedenken. Geef je leerlingen dus een duidelijke opdracht, waarvoor een idee of oplossing moet worden bedacht. Om de creativiteit te bevorderen is het van belang dat leerlingen weten wat er van ze wordt verwacht. Probeer het eens uit met een opdracht als; ‘Hoeveel andere toepassingen kun je bedenken voor een strandbal?’.

4. Doorbreek je gewoonten

Vaste gewoonten kunnen de creativiteit beperken. Als je dingen altijd op dezelfde manier doet, worden de hersenen niet uitgedaagd om op een andere manier verbindingen te leggen. Verander de leeromgeving daarom regelmatig! Doe iets met kleur, zet eens muziek aan. Door niet altijd in vaste patronen te werken, kan de creativiteit van leerlingen worden gestimuleerd.

Wil je meer weten over het stimuleren van creativiteit in de klas? Neem contact met ons op of stuur je vraag in en wij stellen je vraag aan de experts op SXSWedu! Houd voor meer inspiratie vanuit Austin deze blog in de gaten!


◀ Terug naar thema overzicht