Onderwijsinstellingen: gepersonaliseerd leren vormt de toekomst

Met tientallen leerlingen tegelijk in een klaslokaal gezamenlijk één leerweg volgen? Die tijd is voor de meeste onderwijsinstellingen voorgoed voorbij. Los van de gevolgen van het coronavirus is het simpelweg niet meer van deze tijd om alle leerlingen tegelijkertijd hetzelfde leerpad te laten volgen. Tegenwoordig staat dan ook vooral het hybride onderwijs en gepersonaliseerd leren centraal.

Sinds de coronacrisis, de lockdown en dus ook het (gedeeltelijke of volledige) thuisonderwijs is hybride onderwijs niet meer weg te denken. Sterker nog, het vormt de toekomst. Toch is dit hybride onderwijsmodel al enkele jaren in opkomst, maar dan onder de term blended learning. Deze leermethode bestaat uit een mix van verschillende leervormen, zoals klassikale training en e-learning.

Meedenken over eigen onderwijscarrière 

Hoe je het ook wendt of keert – corona of niet – digitaal onderwijs is ‘here to stay’. Het vormt de basis voor onderwijsvernieuwingen die nog in het verschiet liggen en waar we het al jaren over hebben. Zoals gepersonaliseerd onderwijs: leren waar, wanneer en hoe de leerling dit wil, passend bij zijn of haar niveau. Zo worden leerlingen niet alleen uitgenodigd om mee te denken over hun onderwijscarrière, maar het zorgt ook voor extra motivatie. En meer motivatie, betekent natuurlijk automatisch ook betere prestaties.

Meer motivatie betekent betere onderwijsprestaties. Leerlingen worden uitgenodigd om mee te denken over hun eigen onderwijscarrière.

Persoonlijke leerpaden: zo werkt het

Iedereen ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier. Gepersonaliseerd leren geeft leerlingen daarom de mogelijkheid om persoonlijke leerpaden te volgen met vakkenpakketten die kunnen worden afgestemd op de ambities en behoeften van de leerlingen. Naast dit persoonlijke dashboard moet er ook ruimte zijn voor maatwerk vanuit de docent én spelen de 21ste-eeuwse vaardigheden een grote rol tijdens de invulling van de lessen. Kortom: het onderwijs zit midden in een digitale transformatie. Een nieuwe methode waar de leerlingen, maar vooral ook de docenten hun weg in moeten vinden.

Hybride VS persoonlijk

Maar hoe zorg je er als docent voor dat de les voor iedereen even persoonlijk, waardevol en interessant is tijdens zo’n digitale les op afstand? Of ingewikkelder nog: wanneer een deel van de leerlingen in je ‘online klas’ zit en een deel van de leerlingen in je ‘fysieke klaslokaal’ zit. In de ‘fysieke klas’ kun je onderuitgezakte en ongeïnteresseerde leerlingen nog wel ‘aan de haren’ weer bij de les betrekken, maar digitaal gaat dat toch een stuk lastiger. Gelukkig spelen vernieuwde technologieën en applicaties hier steeds meer en beter op in. Hierdoor worden lessen interactiever, interessanter én persoonlijker. Docenten krijgen hierbij (binnen de afgesproken kaders) de vrijheid om de leermethode aan te vullen en te personaliseren. Dit kan met behulp van webinars en whitepapers, maar ook met YouTube-filmpjes, kennisbijeenkomsten, één-op-één coaching sessies en andere manieren waarbij kennis overgedragen kan worden.

In de ‘fysieke klas’ kun je onderuitgezakte en ongeïnteresseerde leerlingen nog wel ‘aan de haren’ weer bij de les betrekken, maar digitaal gaat dat toch een stuk lastiger.

Technologie als middel

Toch staan tools en applicaties niet in het middelpunt van de belangstelling wanneer je kijkt naar de toekomst van het onderwijs. Ja, ze spelen een cruciale rol. Maar tegelijkertijd zijn het in feite slechts technologische hulpmiddelen die ervoor zorgen dat échte onderwijsinnovaties, zoals gepersonaliseerd leren en hybride onderwijs, binnen handbereik zijn. Technologie is dus een middel en geen doel op zich.

Meer weten over digitaal onderwijs?

Wil je meer informatie over digitaal leren en werken binnen het onderwijs? Op de speciale thema-pagina 'Aan de slag met de moderne werkplek' lees je alles over digitalisering voor jouw school. 

 


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button.

Naar contactformulier